Laat je merk nu zien!
Bouw aan je naambekendheid, merkimago, contact met je doelgroep en groei! Let’s connect.
Gewoon even bellen
of chatten?
Telefoon: 085 – 060 3396
E-mail: info@gogetsocial.nl
Als je als organisatie wilt adverteren, dan is adverteren op LinkedIn een geweldige mogelijkheid. Met een indrukwekkend aantal professionals die het platform gebruiken (meer dan 690 miljoen in 2023), biedt het toegang tot een schat aan potentiële klanten en zakelijke relaties. Maar het succesvol inzetten van LinkedIn advertising vereist enige finesse. De gemiddelde kosten per klik (CPC) op LinkedIn zijn hoger dan bijvoorbeeld op een platform als Instagram.
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw organisatie succesvol is met adverteren op LinkedIn? Dat jouw advertenties opvallen en de gewenste resultaten opleveren? Laten we erin duiken, we gaan het je hier vertellen.
Deze advertenties verschijnen in de LinkedIn-feed van gebruikers en lijken op gewone berichten. Ze verschijnen zowel op mobiel als op desktop. LinkedIn markeert deze advertenties als ‘gesponsord’ om ze te onderscheiden van gewone content. Gesponsorde Content kan variëren van carrouseladvertenties, enkele afbeeldingadvertenties tot videoadvertenties.
Voorheen bekend als Gesponsorde InMail. Dit advertentietype stelt je in staat om persoonlijke berichten naar de LinkedIn-inbox van gebruikers te sturen. Het is een geweldige manier om direct te communiceren met potentiële leads, maar overdrijf niet en houd de boodschap persoonlijk
Deze advertenties verschijnen bovenaan en aan de rechterkant van de LinkedIn-desktopfeed. Ze zijn maximaal 25 tekens lang en ideaal als je sterke leads wilt genereren binnen een professionele doelgroep met een voor LinkedIn scherp budget.
Video’s zijn een krachtige marketingtool. LinkedIn biedt de mogelijkheid om videoadvertenties te maken en te delen om je boodschap op een boeiende manier over te brengen.
Deze advertenties passen zich aan de ontvanger aan en tonen relevante informatie, zoals de naam en foto van de gebruiker, om de betrokkenheid te vergroten. Ze verschijnen aan de rechterkant van je scherm (desktop). Als gebruiker kan je overigens je settings zo aanpassen dat de persoonlijke gegevens niet worden weergegeven.
Twee voorbeelden van dynamische advertenties zijn zogenaamde Follower Ads (volg deze pagina!) en Sponsored Ads.
Dit zijn advertenties met een formulier waarmee lead kunnen worden gegenereerd. Gebruikers kunnen zich gemakkelijk aanmelden voor je aanbieding (whitepaper, e-book, cursus etc.,) zonder LinkedIn te verlaten. De formulieren worden door LinkedIn al ingevuld met LinkedIn-profielgegevens, waardoor het voor gebruikers moeilijk wordt om valse gegevens in te voeren. Daar hebben we allemaal wel eens last gehad van gehad en willen we zoveel mogelijk voorkomen.
Als je gaat adverteren op LinkedIn maak je een advertentiecampagne aan waarin je een advertentiedoel moet kiezen. Je kunt hier kiezen uit vier verschillende doelen. Deze zullen je doen denken aan de verschillende fasen die een klant doorloopt, de customer journey.
Ideaal voor naambekendheid. Het algoritme is er bij deze advertenties op gericht dat je zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep bereikt met jouw merk. Ze kunnen leiden tot meer volgers, meer weergaven en meer betrokkenheid.
De volgende fase. Als je bekendheid onder je doelgroep (al) voldoende is, gebruik je deze advertenties mensen te interesseren voor jouw product of dienst. Deze advertenties zijn geoptimaliseerd voor websitebezoeken, betrokkenheid, videoweergaven en het genereren van leads.
Laat je doelgroep een bepaalde actie ondernemen. Wanneer je leads wilt genereren of een verkoop wilt stimuleren, zijn conversieadvertenties de juiste keuze. Deze advertenties helpen bij het genereren van leads, websiteconversies en het promoten van nieuwe vacatures.
Zorg voor interactie met je doelgroep. Dat kunnen ze doen door je inhoud leuk te vinden, erop te reageren of deze te delen. Dit is het beste voor het opbouwen van relaties en het bevorderen van merkloyaliteit. Wanneer je dit doel kiest, richt het algoritme van LinkedIn zich op mensen in je doelgroep die het meest geneigd zijn om zo’n interactie aan te gaan.
Om te voldoen aan uw advertentiedoelen, biedt LinkedIn 10 verschillende advertentie-indelingen om uit te kiezen. In deze sectie zullen we elke advertentie-indeling uiteenzetten en uitleggen welke doelen elke advertentie kan helpen bereiken. We delen ook voorbeelden van LinkedIn-advertenties en specificaties van de advertenties.
LinkedIn carrouseladvertenties gebruiken een swipebare rij afbeeldingen om het verhaal van jouw merk te vertellen, producten te presenteren of inzichten te delen. Het gebruik van sterke visuals is hier essentieel om gebruikers te stimuleren om verder te swipen.
Doelen: Merkbekendheid, websitebezoeken, betrokkenheid, websiteconversies en leadgeneratie.
Conversatieadvertenties bieden een interactieve ervaring voor het publiek. Na het starten van een gesprek kan je doelgroep een reactie selecteren die het meest bij hen past, waardoor je producten of diensten kunt presenteren of evenementen en aanmeldingen voor een webinar kunt stimuleren.
Doelen: Merkbekendheid, websitebezoeken, betrokkenheid, websiteconversies en leadgeneratie.
Volgersadvertenties zijn dynamische advertenties die zijn gepersonaliseerd voor je doelgroep. Deze advertenties promoten jouw LinkedIn-pagina met het doel dat de mensen in je doelgroep op de ‘volgen’-knop klikken.
Doelen: Merkbekendheid, websitebezoeken en betrokkenheid.
Spotlight-advertenties belichten uw producten, diensten, inhoud en meer. Wanneer mensen in je doelgroep op de advertentie klikken, worden ze onmiddellijk doorgestuurd naar jouw bestemmingspagina of website.
Doelen: Merkbekendheid, websitebezoeken, betrokkenheid, leadgeneratie en sollicitanten.
LinkedIn-vacatureadvertenties hebben tot 50 keer hogere klikfrequenties dan een gemiddelde wervingsadvertentie.
Doelen: Sollicitanten en websitebezoeken.
Leadformulieren zijn beschikbaar voor berichtadvertenties en gesponsorde inhoud en zijn ideaal voor het ontdekken van gekwalificeerde leads. Koppel een leadformulier aan je call-to-action (CTA). De doelgroep ziet dan een formulier in de LinkedIn-omgeving. De profielgegevens van je doelgroep worden automatisch ingevoerd. Vervolgens kan je jouw leads downloaden vanuit het advertentiebeheer van LinkedIn of LinkedIn integreren met je eigen CRM.
Doel: Leadgeneratie.
Omdat meer dan de helft van je doelgroep berichtadvertenties opent is deze mogelijkheid erg aantrekkelijk. Je stuurt direct berichten naar de inbox van je doelgroep, inclusief een duidelijke CTA.
Doelen: Websitebezoeken, websiteconversies, leadgeneratie.
Advertenties met één afbeelding verschijnen op de startpagina van LinkedIn, lijken op een gewoon bericht, maar worden weergegeven als gesponsorde content. Ze trekken de aandacht en zijn ideaal voor het vergroten van merkbekendheid, websitebezoeken, betrokkenheid, websiteconversies, leadgeneratie en het aantrekken van sollicitanten.
Doelen: Merkbekendheid, websitebezoeken, betrokkenheid, websiteconversies, leadgeneratie en sollicitanten.
Vacatures kunnen ook direct in de nieuwsfeed van je doelgroep worden gepromoot. Als u moeite heeft om de perfecte kandidaat te vinden of voortdurend op zoek bent naar nieuwe medewerkers, zijn deze advertenties ideaal.
Doelen: Sollicitaties.
Tekstadvertenties zijn eenvoudig in te stellen en passen binnen uw budget. Aangezien 80% van de B2B-leads op sociale media afkomstig is van LinkedIn, kunnen tekstadvertenties met name aantrekkelijk zijn voor diegenen die op zoek zijn naar B2B-leads.
Doelen: Merkbekendheid, websitebezoeken en websiteconversies.
Video’s zijn een krachtige marketingtool. LinkedIn biedt de mogelijkheid om videoadvertenties te maken en te delen om je boodschap op een boeiende manier over te brengen.
Het gebruik van mooie beelden, geluid en beweging vangt ongetwijfeld de aandacht van je doelgroep. Zet video in voor thought leadership, het onder de aandacht brengen van een klantervaring, de introductie van nieuwe producten, een kijkje in de keuken van je organisatie enzovoort. Video biedt een geweldige kans het verhaal van jouw merk te laten zién.
Doelen: video views
Om je eigen LinkedIn-advertentie (campagne) te maken, volg je de volgende stappen.
Maak een (gratis) LinkedIn-bedrijfspagina aan, als je die nog niet hebt. Dit is vereist om Gesponsorde Inhoud en Gesponsorde Berichtadvertenties te maken.
Meld je aan bij Campagnemanager of maak een Campagnemanager-account aan. Campagnemanager is de hub voor al je advertentieactiviteiten op LinkedIn en ondersteunt je ook bij de volgende stappen.
In de Campagnemanager selecteer je ‘Create’ en vervolgens ‘Campaign’. Zo kom je op de pagina waar je je advertentiecampagne aanmaakt.
Als het je eerste advertentiecampagne is adviseren we je de standaard ‘New Campaign Group’ te gebruiken.
Selecteer onder ‘Awareness’, “Consideration’ of ‘Conversions’ het campagnedoel dat het beste past bij wat je bij je doelgroep wilt bereiken.
Bereik de juiste mensen. De LinkedIn targeting mogelijkheden tools bieden je meer dan 20 targeting categorieën. Kies een locatie en voeg bijvoorbeeld een functietitel, bedrijfsnaam, branche en persoonlijke of professionele interesses toe.
Afhankelijk van je doel, kunt je kiezen uit de verschillende formats voor gesponsorde inhoud die we hebben besproken (carrousel-, document-, evenement-, enkele afbeelding- of videoadvertenties in de LinkedIn-feed), berichtadvertenties (advertenties die verschijnen in LinkedIn-berichten) of tekstadvertenties.
Selecteer je budget, de biedstrategie en de planning die bij je doelen passen. Door het juiste initiële budget in te stellen, kun je de kosten automatiseren of beheersen en je marketingstrategie valideren.
Doorgaans worden de eerste 2-4 weken beschouwd als een periode waarin wordt geleerd. Om erachter te komen wat werkt en wat niet.
Nu is het tijd voor de advertentie(s) zelf. Voor Gesponsorde Inhoud of Tekstadvertenties krijg je voorbeelden te zien, en bij Berichtadvertenties kun je jezelf een testbericht sturen.
Afhankelijk van de advertentie-indeling die je hebt geselecteerd, moet je mogelijk advertentiemateriaal uploaden. Dit kan de afbeelding, kop, URL en meer omvatten. Lees meer over de vereisten en specificaties van elke advertentie-indeling in de LinkedIn Ads Guide.
De laatste stap is het controleren van je campagne, inclusief advertentie(s). Klopt alles? Voeg dan je betalingsgegevens toe (zonder betalingsgegevens kan je niet adverteren) en dan is het zover; je kunt je campagne lanceren. Gefeliciteerd!
Nu je LinkedIn-advertentiecampagne live is, is het tijd om te zien hoe je advertenties presteren. Je ziet alle data van je campagne en advertenties in je Campagne Manager. Wanneer je je daar weer aanmeldt zie je meteen het rapportage dashboard. Hier kan je prestatiestatistieken bekijken, toegang krijgen tot grafieken en demografische gegevens, of een CSV-rapport exporteren. Dit is ook de plek voor het bijhouden van conversies.
Onze specialisten hebben veel kennis van en ervaring met het succesvol op social media adverteren. Er zijn veel details die van invloed zijn op het succes van een campagne, maar we delen hier een aantal met je.
Het is cruciaal om te begrijpen waar je advertentie moet worden gezien. Specificeer het land, de staat of provincie en zelfs de stad of grootstedelijke regio waar je je op wilt richten.
Sluit je advertentie af met een duidelijke en overtuigende CTA. Vertel je lezers wat ze nu moeten doen.
Zorg ervoor dat je content niet alleen gericht is op je doelgroep, maar ook boeiend en informatief is. Pas je content aan het advertentietype aan dat je gebruikt.
Deel waardevolle informatie van je blog, website en sociale mediakanalen. Gebruik video’s, audio of andere visuele elementen. Vertel menselijke verhalen om een emotionele connectie te creëren. Deel je inzichten in trending nieuws om je thought leadership te tonen.
Als je overweging wilt bevorderen, deel dan relevante blogposts, webinars of branchetrends en analyses. Als je leads wilt genereren en conversies wilt stimuleren, promoot dan productdemonstraties, tutorials, succesverhalen of aankomende evenementen.
Ondanks de naam, zijn beelden hier optioneel maar kunnen ze de prestaties verbeteren. Gebruik bij voorkeur een profielfoto in plaats van een object of logo.
Korte video’s van minder dan 30 seconden hebben de neiging beter te presteren. Ontwerp je video’s zodat ze zonder geluid kunnen worden bekeken en voeg ondertitels toe. Zorg ervoor dat je boodschap snel wordt overgebracht, want kijkers haken vaak af na de eerste 10 seconden.
Begin met 3-5 kaarten en test later het toevoegen van meer kaarten. Gebruik visuele storytelling om de interesse van je publiek te wekken. Elk kaartje in de carrousel moet een duidelijke CTA en een heldere, directe boodschap bevatten.
Wees zo gedetailleerd mogelijk in de hoofdtekst van de advertentie en test verschillende beeldopstellingen.
Maak gebruik van de mogelijkheid om organische berichten snel als gesponsorde inhoud te promoten met tools zoals Hootsuite. Je kunt specifieke doelgroepen targeten op basis van locatie, interesses of professionele informatie.
Bronnen: LinkedIn en Hootsuite
LinkedIn advertising is een geweldige kans voor B2B bedrijven. Als ondernemer kun je LinkedIn benutten om de naambekendheid en merkidentiteit van je bedrijf te laten groeien, de interesse in je producten en diensten te wekken door je merk inhoudelijk te laden en je doelgroep tot actie verleiden, leads genereren.
Ben je klaar om te starten? Zijn de voordelen van LinkedIn Advertising overtuigend en de stappen duidelijk? Ga er dan voor!
Heb je vragen of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier. We helpen je graag bij het ontwikkelen van de perfecte LinkedIn advertentiecampagne voor jouw organisatie. Jouw social media succes begint hier! 👇🏼