Wat is Instagram Threads - Tips voor Jouw Bedrijf - GoGetSocial

Wat is Instagram Threads? En hoe werkt het voor jouw bedrijf?

Instagram Threads, het alternatief van Meta voor X (voorheen Twitter), is op 14 december 2023 ook in Nederland geïntroduceerd. Met Threads deel je snelle updates met je directe netwerk. Dit nieuwe social media platform heeft erg snel aan populariteit gewonnen. Na de eerste introductie in juli 2023 waren er na een paar dagen al meer dan 100 miljoen gebruikers. We gaan dit nieuwe social media platform natuurlijk volgen en jou daar over vertellen. In deze blogpost vertellen we je wat Instagram Threads nou eigenlijk is, hoe het werkt en wat je bedrijf eraan heeft.

Wat is Threads?

Threads is een op zichzelf staande app die verbonden is met je Instagram-account. Een van de kenmerken van Threads is dat je er korte berichten mee kunt delen. Daarmee wordt het ook wel gezien als een alternatief voor X (voorheen Twitter). Waar X een beperking heeft van 280 tekens, kun je op Threads maximaal 500 tekens aan tekst toevoegen aan je posts. Dit geeft je dus net wat meer ruimte om je gedachten en ervaringen te delen met je volgers.

Waar komt de naam Threads vandaan?

Een post, of bericht op threads heet ook wel een thread. Het refereert aan het met elkaar verbonden zijn, aan gesprekken en discussies, vergelijkbaar met een draden in een stof.

De kenmerken van Instagram Threads op een rij

  • 500 tekens tekst per post
  • Links toevoegen aan posts
  • Afbeeldingen Gif-jes, Spraakberichten, Polls toevoegen aan posts
  • Video’s toevoegen aan posts
  • De video’s mogen niet langer zijn dan 5 minuten

Wat kan je met Instagram Threads?

Threads biedt je als gebruiker, hetzij privé of zakelijk, verschillende mogelijkheden. De belangrijkste functies en mogelijkheden zijn:

  1.  Tekstupdates en media delen: Gebruikers kunnen berichten van maximaal 500 tekens delen, inclusief links, foto’s en video’s van maximaal 5 minuten
  2. Integratie met Instagram: Threads sluit naadloos aan op de Instagram-accounts van gebruikers, waardoor ze inhoud rechtstreeks op Instagram Stories kunnen delen en hun bereik kunnen vergroten.
  3. Het opbouwen van merkbekendheid en betrokkenheid: Voor je organisatie biedt Threads de mogelijkheid om verbinding te maken met je doelgroep, om met hen in contact te komen, merkbekendheid op te bouwen en zinvolle gesprekken te voeren.
  4. Controle en privacy: gebruikers hebben controle over hun interacties, met opties om profielen te ontvolgen, blokkeren, beperken en rapporteren.
  5. Wereldwijd bereik en een groeiend gebruikersbestand: Threads is beschikbaar in meer dan 100 landen en heeft snel aan populariteit gewonnen, waardoor het een waardevol platform is geworden voor bedrijven om in contact te komen met hun publiek.

Hoe maak je een profiel aan op Threads?

Om een Threads-profiel aan te maken heb je een Instagram-account nodig. Een profiel aanmaken doe je door de volgende stappen te nemen:

  1. Ga op Instagram naar je eigen profiel
  2. Klik op het ‘hamburger’ menu
  3. Klik op Threads
  4. Klik op Threads downloaden
  5. Open de app Threads na het downloaden en volg de stappen die je krijgt aangeboden

Threads gebruikt je Instagram profielnaam, dat blijft dus hetzelfde. Ook kun je aangeven of je je volgers en de mensen die je volgt wilt importeren. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op Threads ook nieuwe mensen en organisaties te volgen. Volg ons Threads-account bijvoorbeeld hier! Dit biedt de mogelijkheid om je netwerk verder uit te breiden en nieuwe connecties te maken. Je feed wordt een mix van posts van mensen die je volgt en aanbevolen content.

Hoe werkt Instagram Threads?

Ok, je hebt een Threads-account aangemaakt. En dan? Laten we bekijken wat je kunt doen met de symbolen die je onderin in je scherm ziet.

  • Het Threads-logo bovenin. Dit biedt je de mogelijkheid te kiezen tussen het zien van posts van mensen en bedrijven die je volgt en posts waarvan Threads denkt dat die interessant zijn voor jou.
  • Het huisje links onderin. Dat is ‘Home’. Als je hierop klikt ga je, vanuit welk scherm dan ook, naar de feed. Ook als je snel naar de bovenkant van de feed wilt gaan kan je hierop klikken.
  • Het vergrootglas. Dit is uiteraard de zoekfunctie. Hier kan je zoeken naar gebruikers. Er zullen ook populaire gebruikers worden voorgesteld.
  • Het kladblok met de pen. Als je op dit symbool klikt kan je een nieuw bericht, een nieuwe thread, opstellen.
  • Het hartje. Het hartje is het notificatiesymbool. Hier vind je alle meldingen zoals volgverzoeken, vind-ik-leuks, opmerkingen. Zie je een rode stip onder het hartsymbool? Dan heb je een nieuwe melding!
  • Het ‘poppetje’ rechtsonder. Dat is het symbool voor je profiel. Hiermee ga je naar je profielpagina.
Instagram Threads Social Media Profile

Een post maken op Threads

Een bericht, post of thread maken doe je als volgt:

  1. Wanneer je op het kladblok-symbool met pen op Instagram Threads klikt, ga je naar het scherm waar je een nieuwe thread kunt maken.
  2. Je kunt beginnen met het typen van je bericht (maximaal 500 tekens) en links, foto’s, spraakberichten, polls en video’s (maximaal 5 minuten) toevoegen.
  3. Als je klaar bent, tik je op de knop ‘Plaatsen’ om je thread te delen.

Wat kan je doen met threads van anderen?

En wat kunnen zij dus ook met jouw threads doen? Wanneer je op een thread van iemand klikt, kun je met behulp van de pictogrammen onderaan elke thread:

  • het bericht leuk vinden (liken, het hartje);
  • rechtstreeks op de thread reageren (het tekstballonnetje);
  • de thread opnieuw posten (de pijltjes die een cirkeltje vormen);
  • of de post op een ander platform delen (het vliegtuigje).

Waarom Threads gebruiken voor jouw organisatie?

Er zijn diverse voordelen aan het inzetten van Threads voor je organisatie. Een paar voorbeelden:

Cross-platform zichtbaarheid

Threads integreert naadloos met Instagram, waardoor je Threads-berichten direct kunt delen op Instagram Stories. Deze cross-platform zichtbaarheid stelt je in staat om je content optimaal te verspreiden en contact te maken met een breder scala aan volgers via verschillende sociale mediakanalen.

Uitgebreid publieksbereik

Threads opent de deur naar een groot gebruikersbestand, waardoor je als bedrijf je bereik kunt vergroten en in contact kunt komen met een breder publiek. Dankzij de gepersonaliseerde contentalgoritmen van het platform kun je je berichten aanpassen aan de interesses en voorkeuren van potentiële klanten, waardoor de impact van je marketinginspanningen wordt gemaximaliseerd.

In je Threads-bio kun je ook de link naar jouw website delen of tools zoals WhatsApp-links gebruiken om nieuwe leads te genereren en klanten aan te moedigen een WhatsApp-gesprek met jou te beginnen.

Gepersonaliseerde merkbeleving

Op Threads kun je gepersonaliseerde merkervaringen creëren door je content af te stemmen op de individuele voorkeuren van je doelgroep. Door boeiende en relevante content te delen, kun je diepere verbindingen opbouwen met jouw doelgroep en hen zelfs aanmoedigen om je te volgen op andere sociale mediakanalen, wat meer mogelijkheden biedt om merkloyaliteit te bevorderen.

Succesvolle social media tactieken voor Threads

Creatie van boeiende content

Ontwikkel boeiende en beknopte berichten binnen de 500 tekens, gericht op waarde, inzichten en prikkelende ideeën. Voeg indien mogelijk hoogwaardige visuals toe, zoals foto’s en video’s, om de aandacht van je publiek te trekken en de visuele verhalende ervaring te verbeteren.

Deelname aan gesprekken

Neem actief deel aan discussies en reageer op opmerkingen op jouw berichten. Door jouw expertise te tonen, klantvragen te beantwoorden en open dialoog te bevorderen, kun je vertrouwen opbouwen en jouw merk positioneren als een thought leader binnen jouw branche.

Cross-platform delen

Deel jouw Threads-bericht op Instagram Story en geef je Threads-gebruikersnaam weer op jouw Instagram-profiel om de vindbaarheid van je berichten te vergroten. Dit stelt je in staat om een breder publiek te bereiken en vergroot de kans om potentiële leads aan te trekken die geïnteresseerd zijn in jouw branche of niche.

Instagram Threads feed on screen mobile phone

Belangrijke overwegingen bij Threads voor Bedrijven

Er zijn een paar belangrijke punten om te overwegen voordat je Threads voor jouw bedrijf gaat gebruiken:

  • Je moet een Instagram-account hebben om Threads te kunnen gebruiken.
  • Er is geen directe berichtenfunctie op Threads, maar je kunt een DM sturen naar jouw klanten via Instagram als ze met je communiceren op Threads.
  • Alle berichten hebben een limiet van 500 tekens.
  • Als je besluit het platform niet meer te gebruiken, kun je alleen kiezen om het account te deactiveren. Je kunt het niet permanent verwijderen, tenzij je jouw Instagram-account verwijdert.

Een start met Threads biedt je een waardevolle kans om in gesprek te raken met zowel potentiële als bestaande klanten. Uiteraard is het jouw overweging, maar het lijkt vooral voordelig te zijn om voor jouw organisatie een account aan te maken. Naast het in contact komen met (potentiële) klanten en de mogelijkheid om trends te volgen heb je nu ook een grote kans om een concurrentievoordeel te behalen en op te vallen, aangezien dit sociale platform nog groeiende is.

Social Media Hulp voor B2B bedrijven

Ben je klaar om te starten? Ga er dan voor!

En heb je vragen of heb hulp nodig, neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier. We helpen je graag bij het ontwikkelen perfecte Threadsberichten voor jouw organisatie. Je social media uitbesteden kan natuurlijk ook. Jouw social media succes begint hier! 👇🏼