Het Facebook en Instagram Abonnement - En Jouw Bedrijf

Het Facebook en Instagram Abonnement: de gevolgen voor jouw bedrijf

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft op 1 november 2023 het Facebook en Instagram abonnement geïntroduceerd in alle EU-lidstaten. Gebruikers kunnen nu kiezen om een abonnement af te sluiten voor toegang tot deze platforms waarbij ze geen advertenties zien. Het abonnement voor Facebook kost 9,99 euro per maand en het abonnement voor Instagram kost 12,99 euro per maand.

Waarom een Facebook en Instagram abonnement?

Meta heeft de abonnementen geïntroduceerd om aan de privacywetgeving van de EU te voldoen. In 2023 oordeelde het Europees Hof van Justitie dat Meta toestemming van gebruikers moet verkrijgen voordat ze gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen. Meta biedt gebruikers nu de mogelijkheid om deze toestemming te weigeren door een abonnement af te sluiten. Gebruikers die niet willen betalen moeten toestemming geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties.

Er wordt overigens door veel partijen nog getwijfeld of deze move van Meta voldoet aan het arrest van het Europese Hof. Vincent Böhre, jurist en woordvoerder van Stichting Privacy First: “Privacy is een grondrecht. Een mensenrecht. Je zou daar niet voor moeten betalen. Diensten waar zoveel mensen gebruik van maken alleen maar privacyvriendelijk maken voor zij die betalen is echt een foute ontwikkeling.”

Meta is verder niet het eerste bedrijf dat abonnementen voor advertentievrije toegang tot sociale media aanbiedt. Zo zijn er al bijvoorbeeld al YouTube Premium (80 miljoen abonnees) en Snapchat+ (5 miljoen abonnees). Als we YouTube even als voorbeeld nemen dan loopt het aantal abonnementen gestaag op, maar is het totaal aantal betalende abonnees erg klein (4%) in vergelijking met het totale aantal gebruikers (2 miljard wereldwijd volgens YouTube zelf), wat betekent dat de impact voor adverteerders zeer beperkt is.

Afbeelding van mobiele telefoon met pictogrammen van social media

De gevolgen voor jouw bedrijf als adverteerder

De introductie van de abonnementen op Facebook en Instagram heeft gevolgen voor jouw bedrijf als je adverteert op deze platforms. Je zult minder bereik onder je doelgroep hebben met je advertenties, omdat mensen met abonnement de advertenties niet zullen zien.

We moeten echter afwachten hoe groot het percentage gebruikers met een abonnement zal worden. Het is de verwachting dat een groot deel van de gebruikers zich niet abonneert. Volgens onderzoek van Meta zal ongeveer 5% van de Facebook-gebruikers en 10% van de Instagram-gebruikers een abonnement afsluiten. Dit betekent dat je als zakelijke adverteerder rekening moet houden met het feit dat je dit deel van je doelgroep minder goed via deze kanalen zult bereiken.

Er zijn een aantal factoren die de kans op het afsluiten van een Facebook en Instagram abonnement kunnen beïnvloeden, zoals:

  • Leeftijd: Jongeren zijn over het algemeen minder bereid om te betalen voor advertentievrije toegang tot sociale media.
  • Gebruiksintensiteit: Gebruikers die veel tijd besteden aan sociale media, zijn over het algemeen eerder bereid om te betalen voor een abonnement.
  • Interesse in privacy: Gebruikers die zich zorgen maken over hun privacy, zijn over het algemeen eerder bereid om te betalen voor een abonnement.

In Nederland zijn er ongeveer 10 miljoen Facebook-gebruikers en 9 miljoen Instagram-gebruikers. Dit betekent dat er naar verwachting ongeveer 500.000 Facebook-gebruikers en 900.000 Instagram-gebruikers in Nederland een abonnement zullen afsluiten.

Het is natuurlijk mogelijk dat de werkelijke percentages hoger of lager uitvallen dan de verwachtingen. Dit zal afhangen van een aantal factoren, zoals de marketingcampagnes van Meta en de reacties van gebruikers.

Tip voor bedrijven bij het Facebook en Instagram abonnement

Het ligt niet in de lijn der verwachting dat je binnen afzienbare tijd je een groot deel van je doelgroep niet meer kunt bereiken via het adverteren op Facebook en Instagram. Desondanks zal er een klein deel zijn waarbij dat wel het geval is. Wat kun je dan doen?

  • Zorg gewoon voor steengoede, relevante content die waarde toevoegt. Trek daarmee je doelgroep op een organische manier naar jouw kanaal.
  • Onderzoek eens wat WhatsApp Kanalen voor je kan doen. Lees hier bijvoorbeeld het artikel ‘WhatsApp Kanalen, zo werkt het’.

Hulp bij het Adverteren op Social Media

Bij GoGetSocial zijn we dagelijks bezig met advertentiecampagnes op diverse social media voor organisaties in diverse sectoren. Heb je vragen, of wil je meer inzicht in de veranderingen bij Facebook en Instagram? Of heb je ondersteuning nodig bij het opzetten van effectieve social media advertentiecampagnes? Neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen. 👇🏼

GoGetSocial Blog

Instagram Threads on screen mobile phone